Tips, tricks en nog veel meer groens!

Een dak vol plantjes

22-05-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
593 keer bekeken
  •  
sedumdak
Ongeveer twee jaar geleden keek Rian Verpalen vanuit haar etage aan de Da Costakade in Amsterdam op de eindeloze linten van grijze bitumendaken die de 2500 woonboten in Amsterdam achter elkaar vormen.
Via haar werk kende ze sedum als dakbedekking en toen ze ook nog in de krant las dat Amsterdam een prijsvraag uitschreef om de stad mooier en groener te maken rondom het 750 jarig bestaan in 2025, vielen alle kwartjes tegelijk. 
Samen met Toon van de Put heeft ze toen de Grachten van Smaragd bedacht. Een organisatie die er voor ijvert om alle woonboten in Amsterdam voor 2025 een groen sedum-dak te geven. 
Sedum of vetkruid in het Nederlands is de verzamelnaam voor een plantenfamilie met tussen de 400 en 500 soorten. Het zijn planten die vooral in het hooggebergte leven en zich aangepast hebben om tegen extreme kou, hitte en droogte te kunnen. Dit doen ze door vooral ‘s nachts CO2 op te nemen en dat op te slaan zodat ze overdag hun bladeren kunnen afsluiten en geen vocht verliezen.
De sedummatten die in Nedrland worden gebruikt, bevatten 6 tot 12 soorten sedum die onder verschillende omstandigheden en in verschillende periodes bloeien.
Het sedum zorgt voor biodiversiteit in de stad. Vooral bijen, vlinders en andere insekten profiteren ervan. Het vangt fijnstof en (een beetje) CO2 op.
Daarnaast is het een natuurlijke koeling. Een regulier bitumen dak kan wel 80 graden worden als de zon er direct op schijnt. Dat maakt het erg warm in de boot waardoor veel woonbootbewoners koelen met airco’s of ventilatoren. Een sedumdak wordt nooit warmer dan 25 graden en veel energieslurpende koeling kan dus achterwege blijven. In de winter isoleert het waardoor je minder hoeft te stoken.
Het plan is om de woonboten door de hele stad van groene daken te voorzien maar om het overzichtelijk te houden zijn Rian en Toon begonnen in hun eigen buurt. In eerste instantie door woonbootbewoners uit te nodigen voor informatieavonden waar vertegenwoordigers van de gemeente, belangenverenigingen en aanbieders van sedumdaken aanwezig waren.
Er was veel belangstelling onder de bootbewoners. Al snel bleek dat de situatie per boot anders is. Maar veel bewoners maakten zich vooral zorgen over het gewicht van het sedum op hun dak. De constructie van een woonboot is vaak eenvoudig en van hout en per boot verschilt het hoe ver ze boven de waterlijn liggen. Een woonbootbewoner wil niet heel veel dieper in het water komen te liggen. 
De oplossing kwam van Jan Mossel van sedumworld.com. Normaal groeit sedum op substraatkorrels. In totaal weegt de sedumlaag dan zo’n 90 kg per vierkante meter waterverzadigd (als het nat is van de regen). Hij heeft de substraatkorrels vervangen door steenwol. Hierdoor weegt de sedumlaag nog maar de helft, 44 kg per m2 waterverzadigd. Zijn regel is, als je over je dak kunt lopen, kan er sedum op.
Een sedumdak bestaat nu uit drie lagen die makkelijk kunnen worden gelegd. Een worteldoek dat ook zorgt voor waterafvoer, een laag steenwol en dan het sedum met 12 verschillende soorten plantjes erin. Met een paar vrienden leg je het in een halve dag.
Belangrijk onderdeel van het plan is de subsidie. Verschillende steden geven subsidie op sedumdaken. In Amsterdam was deze subsidie 30 euro per vierkante meter waardoor een sedumdak, als je hem zelf aanlegt, nog maar zo’n 12 euro per vierkante meter kost. Een aantal boten in Amsterdam heeft deze subsidie gekregen maar het lijkt erop dat Amsterdam niet door gaat met het verlenen van subsidie aan woonboten. 
Rian en Toon gaan onverdroten door met hun plan om voor 2025 de stad een beetje mooier en groener te maken.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.